Glossary tooltip block

%title% %summary%

הוצאות הקשורות אליי

שיעור 3 | כיתות ז'-ח' | חטיבת "העלויות האמתיות של החיים"

הוצאות הקשורות אליי

 

אז מי יקנה לי בגדים? אני או ההורים?

להורים יש הוצאות רבות ומגוונות על הילדים. הוצאות על חינוך, אוכל, חוגים, תרופות ועוד. כשמדובר בבני נוער, נוספות עוד הוצאות, כמו בילויים, משחקים, יציאה לסרטים, הופעות ועוד. מי משלם עבור ההוצאות האלו? האם הכל "נופל" על ההורים? האם יש הוצאות שבני נוער יכולים לממן לעצמם מדמי הכיס?

 

במערך השיעור "הוצאות הקשורות אליי", התלמידים ילמדו לעשות את ההבחנה בין הוצאות שההורים אחראים עליהן ובין הוצאות שיכולות להיות באחריותם. בנוסף, הם יתנסו בפעילות שבמהלכה יחוו סיטואציות שונות מנקודת המבט של ההורים, בהן הם מתמודדים עם דילמות לגבי הוצאות הקשורות לבני נוער. בהמשך השיעור, ייחשפו התלמידים לשימושים שונים במטבע חוץ, יכירו מושגים כמו שער חליפין, וילמדו כיצד להיערך לקראת הוצאות הקשורות בנסיעה לחו"ל, בין היתר באמצעות המרה של המטבע המקומי בחו"ל לשקל.

 

השיעור מיועד לכיתות ז'-ח' ופותח כחלק מהתכנית "חינוך פיננסי", שמטרתה ללמד בני נוער התנהלות כלכלית נכונה. זאת באמצעות היכרות עם מושגים מרכזיים מהעולם הפיננסי והקניית כלים להתמודדות עם מצבים שונים שבהם יהיה עליהם לקבל החלטות כלכליות.

 

1. מהי מטרת השיעור?

מטרת השיעור היא להקנות לתלמידים הבנה בנוגע להבדלים שבין סוגי הוצאות שונים, לאפשר להם להתנסות בדילמות משפחתיות הקשורות לניהול תקציב, ולהעניק להם כלים ללקיחת אחריות פיננסית בכל הנוגע להוצאות הקשורות אליהם.

 

שימו לב, מהלך השיעור נועד לעורר דיון והשתתפות בכיתה. אין מנצחים ואין מפסידים, ההתנסות היא שחשובה. 

 

 

2. מהם נושאי השיעור?

  • מה אני קונה ומה קונים לי
  • מתי אני מבקש כסף 
  • למה לפעמים אומרים לי לא
  • קניות שלי בחו"ל (המרות מטבע והחשיבות שבשמירה על תקציב מאוזן)

 

 3. למי מיועדת הפעילות?

הפעילות מיועדת לתלמידי כיתות ז'-ח' ומסייעת להם להבין כיצד לקיחת אחריות על ההוצאות שלהם יכולה לסייע בשמירה על איזון התקציב המשפחתי.

 

4. איך תתכוננו לשיעור?

  • הורידו את המצגת והעזרים הנלווים ושמרו אותם אצלכם
  • עברו על מערך השיעור ועל המצגת המצורפים פה בתחתית העמוד. שימו לב להנחיות למורה בתחתית כל שקף
  • להצגת המצגת, וודאו כי יש בכיתה:
    • מחשב עם חיבור לאינטרנט
    • מקרן
    • רמקולים
  • הדפיסו את נספח א' בשקף 12 וגזרו את הסיפורים שבנספח לפי הסימון בהתאם למספר הקבוצות
  • ההמלצה שלנו: סדרו את הכיתה בצורת ח' על מנת לייצר מקום לפעילויות השונות במהלך השיעור ולאפשר דיון מיטבי

 

מומלץ לבצע בבית חזרה על מערך השיעור ולוודא שהכל מובן. 

 

 

5. הנחיות להעברת השיעור

השיעור מלווה במצגת הכוללת הסבר והנחיות מפורטות על כל אחד מהנושאים בשיעור, כמו גם שאלות מנחות לדיון ודוגמאות שניתן להשתמש בהן. פעלו על פי ההנחיות כדי לשמור על רצף השיעור ועל השתתפות פעילה של התלמידים.

 

זכרו: אתם מגיעים לשיעור כגורם חינוכי, ולכן חל עליכם איסור להעביר במהלכו תוכן שיווקי או מסחרי. אנא הימנעו מלנקוב בשמות חברות מסחריות ומהעלאת דוגמאות הקשורות בהן. 

 

 

בהצלחה!

 

לכלל מערכי השיעור המיועדים לחטיבת הביניים אנא לחצו כאן

הורדת קבצים