Glossary tooltip block

%title% %summary%

Breadcrumbs

ניהול אפקטיבי בעסקי B2C – איך עושים זאת נכון?

 

מאת: עוזי מירון - יועץ עסקי ומרצה לניהול, משא ומתן ומכירות בחברות מובילות בישראל.

 

אחד האתגרים הגדולים ביותר של כל בעל עסק B2C הוא ניהול העובדים. ניהול אפקטיבי, שמוציא מכל אחד מסוגי העובדים השונים את המקסימום, מחייב אותנו להשתמש בסגנונות ניהול שונים הרלוונטיים לסוגי העובדים השונים בעסק. במילים אחרות, דווקא בעסק קטן או בינוני, נדרשת גישה גמישה והתאמה אישית בשל ההטרוגניות של העובדים והתפקידים. למרות זאת, מנהלים רבים בעסקים אלו נוטים לדבוק בסגנון ניהול אחד – לרוב כזה שהכירו כיעיל עבור עצמם.

 

הם לרב שוכחים דבר אחד – העובדים שלהם שונים מאוד מהם. ההישגיות והנטייה שלהם לעבוד קשה ולהצטיין, זו שגם הביאה אותם לפתוח את העסק, אינה בהכרח מאפיינת גם את העובדים השכירים שלהם, ולכן מחייבת אותם לנקוט בגישות אחרות שיבטיחו מיצוי גבוה של תפוקות מהעובדים ויאפשרו להם ליהנות מהניהול השוטף.

 

להלן מספר דוגמאות של סגנונות ניהול רלוונטיים לסוגי עובדים שונים בעסק קטן ובינוני עם החסרונות והיתרונות של כל אחד מהם ומידת התאמתו של הסגנון לסוג העובד הרלוונטי.

 

1. ניהול מונחה משימות (Task-Oriented Management)

סגנון זה מתמקד בהשגת מטרות ומשימות תוך הצבת יעדים ברורים ומעקב מתמיד אחרי הביצועים. סגנון זה מתאים במיוחד לעובדים ביצועיים כמו אנשי מכירות או לוגיסטיקה, המונעים מהשגת מטרות מדידות.

 

מאפיינים:

  • הגדרת יעדים ברורים.
  • מעקב מתמיד אחרי ההתקדמות.
  • מתן פידבק תכוף.
  • שימוש בכלים ניהוליים כמו דוחות ומשימות יומיות.

יתרונות:

  • הגברת הפרודוקטיביות והיעילות.
  • התאמת המשימות ליכולות העובדים.

חסרונות:

  • עשוי ליצור לחץ ולחץ יתר. (ניתן למנוע על ידי מעקב שוטף ושיתוף מתמיד ביעדים)
  • עשוי לפגוע במוטיבציה של עובדים המחפשים יותר עצמאות ויצירתיות. (ניתן לטיפול על ידי מתן תפקידים בעלי רמת אחריות רחבה יותר, כמו ראש צוות וכד')

דוגמה:

בחנות קמעונאית, מנהל הסניף משתמש בניהול מונחה משימות עבור צוות המכירות. הוא מגדיר יעדי מכירה יומיים, עוקב אחרי הביצועים באמצעות דוחות יומיים, ומספק פידבק תכוף לעובדים. כך הוא מצליח לשמור על רמת מכירות גבוהה ולהגביר את היעילות.

 

2. ניהול מונחה אנשים (People-Oriented Management)

סגנון זה שם דגש על רווחת העובדים, יחסים בינאישיים ומוטיבציה פנימית. מתאים לעובדים המונעים משיתוף פעולה, כמו צוותי שירות לקוחות או מחלקות שיווק. הוא רלוונטי כאשר רמת הניסיון והמיומנות של אותם עובדים היא מספיק גבוהה כדי שלדעתם יהיה ערך.

 

מאפיינים:

  • יצירת סביבת עבודה תומכת ומפרה.
  • עידוד תקשורת פתוחה ושקופה.
  • דיון ושיתוף האנשים בקבלת ההחלטות תוך הכוונה עדינה
  • מתן תמיכה והכוונה אישית. 

יתרונות:

  • הגברת שביעות הרצון בעבודה.
  • חיזוק הקשרים הבינאישיים והעבודה בצוותים.
  • מתן ביטוי לצורך האישי של חלק מהעובדים במעורבות בקבלת ההחלטות.

חסרונות:

  • עשוי להיות פחות יעיל במשימות דחופות וממוקדות.
  • מצריך זמן ומשאבים רבים יותר להשגת המטרות.

דוגמה:

בחברת B2C העוסקת בשיווק דיגיטלי, מנהל המחלקה משתמש בניהול מונחה אנשים עבור צוות השיווק. הוא מקיים ישיבות צוות פתוחות, מעודד את העובדים לשתף ברעיונותיהם, ומעניק תמיכה אישית לכל אחד מהעובדים. כך הוא מצליח להגביר את שביעות הרצון בעבודה וליצור סביבה שיתופית וחדשנית. 

 

3. ניהול אוטוקרטי (Autocratic Management)

ניהול בסגנון זה מתמקד בקבלת החלטות חד-צדדית מצד המנהל, עם פחות מקום להשתתפות העובדים. מתאים לעובדים בתפקידים ברורים עם צורך בפיקוח צמוד, כמו עובדי ייצור או עובדים חדשים.

 

מאפיינים:

  • החלטות מתקבלות על ידי המנהל בלבד.
  • סמכותיות גבוהה ופיקוח צמוד.
  • תקשורת חד-כיוונית מלמעלה למטה.

יתרונות:

  • מתאים למקרים של חירום או משברים.
  • מתאים לניהול עובדים חדשים ולא מנוסים.
  • מבטיח עקביות ושליטה מלאה על התהליכים.

חסרונות:

  • פוגע במוטיבציה וביוזמה של העובדים.
  • עשוי לגרום לתחושת ניכור ולחץ.

דוגמה:

במרכז שירות לקוחות של חברת B2C בתחום הטלקום, המנהל משתמש בניהול אוטוקרטי עם נציגים חדשים שעוברים הכשרה. הוא נותן הוראות ברורות ומפקח על כל שלב בעבודתם, כדי להבטיח שהם ילמדו את התהליכים בצורה נכונה ומסודרת.

 

4. ניהול דמוקרטי (Democratic Management)

בסגנון זה, המנהל משתף את העובדים בקבלת ההחלטות ומעודד דיאלוג פתוח. מתאים לעובדים יצירתיים כמו אנשי שיווק, מעצבים או מפתחים.

 

מאפיינים:

  • החלטות מתקבלות באופן קבוצתי.
  • עידוד שיתוף פעולה וחשיבה יצירתית.
  • מתן חופש פעולה במסגרת המטרות הכלליות.

יתרונות:

  • מגביר את המעורבות והמוטיבציה של העובדים.
  • מעודד חדשנות ופתרון בעיות יצירתי.
  • מגביר את רמת האחריות.

חסרונות:

  • עלול להיות איטי ופחות יעיל במצבי לחץ.
  • עשוי לגרום לקונפליקטים ולהחלטות לא עקביות.ב

דוגמה:

בסטארטאפ בתחום הטכנולוגיה, המנכ"ל מקיים ישיבות צוות בהן כל חברי הצוות משתתפים בקבלת ההחלטות. הוא מעודד חשיבה יצירתית ומשוב פתוח, מה שמוביל לפתרונות חדשניים ולתחושת מעורבות מוגברת בקרב העובדים.

 

5. ניהול חופשי (Laissez-Faire Management)

סגנון זה מעניק חופש מוחלט לעובדים לפעול לפי שיקול דעתם, עם מינימום התערבות מצד המנהל. מתאים לעובדים מנוסים ואוטונומיים בתפקידים מקצועיים כמו יועצים או פרילנסרים.

 

מאפיינים:

  • מתן חופש מוחלט לעובדים.
  • מינימום פיקוח והתערבות.
  • תשתית תומכת במקרה הצורך.

יתרונות

  • מקדם עצמאות ויוזמה אישית.
  • מתאים לעובדים בעלי מוטיבציה פנימית גבוהה.
  • מתאים לעובדים עם תוצאות מוכחות לאורך זמן.

חסרונות:

  • עלול להוביל לחוסר סדר ופיקוח.
  • לא מתאים לעובדים חדשים או חסרי ניסיון.
  • נטייה ל"שכוח" את העובדים ולמנוע מהם פידבקים שחשובים להמשך התפקוד שלהם.

דוגמה:

בחברת פרסום דיגיטלית, המנהל מעניק למנהלי הקמפיינים המנוסים חופש מוחלט בניהול הקמפיינים שלהם. הוא סומך עליהם שיבצעו את העבודה בצורה מיטבית ומספק תמיכה רק כאשר הם נתקלים בקשיים. כך הוא מצליח לקדם עצמאות ויוזמה אישית, ומקבל תוצאות מצוינות מהעובדים.

 

התאמת הסגנון לסוג העובדים

בכדי לנהל עסק קטן ובינוני בצורה אפקטיבית, חשוב להתאים את סגנון הניהול לסוג העובדים והמטלות שהם מבצעים. מנהל חכם יודע לשלב בין סגנונות ניהול שונים ולגוון את גישתו בהתאם לצרכים האישיים והמקצועיים של כל עובד ובהתאם למורכבות המשימות הנדרשות מעובדיו. הוא לא פועל בצורה דוגמטית, או עם גישת "ככה אני וזהו זה", אלא ערני וקשוב לנעשה סביבו, תוך שהוא מגיב בהתאם עם הכלים הניהוליים הנכונים.

 

לסיכום, התאמת סגנון הניהול לסוגי העובדים בעסק הנה חיונית להבטחת ביצועים גבוהים, שביעות רצון בעבודה ושגשוג וצמיחת העסק. הגמישות הניהולית והיכולת להקשיב ולהגיב לצרכים המשתנים של העובדים הן המפתחות להצלחה בניהול עסק B2C.