Glossary tooltip block

%title% %summary%

Breadcrumbs

חינוך לאחריות - תכנית לימודים לחטיבות הביניים

סדרת שיעורים בנושא "חינוך פיננסי" המיועדים לתלמידי חטיבת הביניים

חינוך פיננסי

רציונל התכנית: 

ילדים בחטיבת ביניים הינם מתבגרים שנמצאים בראשית דרכם לפיתוח בגרות פיננסית. מטרת התכנית היא להכיר ללומדים את המשמעויות המרכזיות הנדרשות לעצמאות פיננסית ולהכשיר אותם להשתלבות בחיים המודרניים בחברה כאזרחים וכצרכנים נבונים. במסגרת התכנית יכירו הלומדים את המציאות הכלכלית בה אנו חיים לרבות העלאת ופיתוח המודעות לשימוש בכסף על היבטיו השונים בהתייחס לתכנון תקציבי, הוצאות וצריכה, חיסכון ועוד. התכנית תיגע בתחומים רלוונטיים לחייהם של הנערים והנערות במטרה להעלות את המודעות לנושא הפיננסי.

 

תכנית הלמידה מכילה 6 חטיבות. בכל חטיבה מספר שיעורים רציפים:

חטיבה ראשונה: פתיחה. שיעור שמטרתו לקרב את התלמידים לנושא התכנית. השיעור יכלול ברובו הפעלות בהן תובהרנה המשמעות של הצורך בכסף והשימוש בכסף.

חטיבה שניה: העלויות האמיתיות של החיים. לעתים נדמה כי המתבגר שקוע בעולמו וברצונותיו וכי אינו רואה את המציאות הכלכלית ואת השיקולים בקבלת החלטות משפחתיות כלכליות שונות. בחטיבה זו נחשוף בפני הלומד את ה"חיים האמיתיים". נדון בהוצאות של משפחה במטרה לישר קו ולהציג בפני הלומד את התמונה הכלכלית המלאה. 

חטיבה שלישית: אני מנהל את הכסף שלי. חטיבה זו תתמקד בניהול תקציבו האישי של המתבגר. כיצד לנהל תקציב, כיצד לנהל הוצאות, מתי ולמה כדאי לחסוך, מתי כדאי לבקש סיוע (הלוואה). החטיבה תקנה את היסודות (הבסיסים ביותר) של אוריינטציה לבגרות כלכלית.

חטיבה רביעית: העבודה הראשונה שלי. עוד שנים ספורות בני הנוער הללו יתחילו לעבוד (יתכן שחלקם כבר עובדים בעבודות מזדמנות). בחטיבה זו ילמדו בני הנוער על אפשרויות השתכרות ושכר, ועל חובותיו וזכויותיו של נוער עובד. בנוסף ילמדו על המבנה של תלוש השכר והרכיבים הכלולים בו. הקנית הידע תתבצע הן עבור עבודת הרלוונטיות לבני נוער (בטווח הקצר) והן כבסיס לאדם בוגר אשר יתמודד עם הנושא כחלק מהעצמאות הפיננסית (טווח ארוך).

חטיבה חמישית: תרבות הצריכה. בני הנוער מוצפים בגירויים ובפיתויים צרכניים מידי יום ולעתים אין להם את הכלים להתמודד עם הפיתויים ולבצע החלטות כלכליות שקולות. שיעורי חטיבה זו יחשפו את הלומד לתחום הצרכנות והפרסום על מנת לסייע בהתמודדות מול דילמות. במהלך השיעורים יקבלו הלומדים כלים לצרכנות נכונה.

חטיבה שישית: שוק ההון. בורסה, מניות, אגרות חוב, ברוקרים - כולם מונחים שבני הנוער חשופים אליהם. חשוב שיכירו את משמעותם ואת המשמעות של השקעות בבורסה בכלל. 

 

דרכי הוראה ולמידה: 

  • למידה תוך התייחסות לעולמם של הילדים – תחומי עניין, משפחה, התרחשויות אקטואליות לארץ ולעולם. 
  • למידה פעילה תוך דיון ושיח במסגרת כיתתית – שיתוף הלומדים בתהליכי החשיבה ותוך כך טיפוח חשיבה יצירתית וביקורתית. במסגרת השיח יועלו סוגיות אשר יאפשרו ללומדים לשתף מנסיונם האישי ולהציע פתרונות לדילמות העולות במסגרת השיח. העלאת הסוגיות ומציאת פתרונות יאפשרו פיתוח ערכים כגון יכולת קבלת דעות של האחר וסובלנות.
  • רלוונטיות לעולם התוכן של בני נוער ושימוש במקורות שונים ומגוונים כגון אינטרנט, עיתונות ועוד.
  • למידת חקר- לימוד תוך כדי גילוי וחשיפה של התוכן על חילוץ תובנות על בסיס ההתנסויות.

שיטה:

12 מפגשים פרונטאליים, כל מפגש באורך בין 45 דקות. המפגשים ירוכזו על ידי אוגדן פעילות למורה. 

חינוך פיננסי

תקציב משפחתי

הוצאות הקשורות אליי

שיעור 1 | שיעור מבוא

 

שיעור 2 | תקציב משפחתי

 

שיעור 3 | הוצאות הקשורות אליי

 

איפה מנוהל הכסף

האם אני שולט בכסף שלי

אני מתכנן לקנות מחשב חדש

שיעור 4 | איפה מנוהל הכסף

 

שיעור 5 | האם אני שולט בכסף שלי

 

שיעור 6 | אני מתכנן לקנות מחשב חדש

 

אני מממן את עצמי

חובות וזכויות של נוער עובד

הג'ינס הזה יקר או זול

שיעור 7 | אני מממן את עצמי

 

שיעור 8 | חובות וזכויות של נוער עובד

 

שיעור 9 | הג'ינס הזה יקר או זול

 

בואו נצא לשופינג

עולם הפרסום

שוק ההון בקטנה

שיעור 10 | בוא נצא לשופינג

 

שיעור 11 | עולם הפרסום: איך משכנעים אותנו לקנות?

 

שיעור 12 | שוק ההון בקטנה: מניות ובורסה על קצה המזלג