Glossary tooltip block

%title% %summary%

ההתנהלות הכלכלית שלי

שיעור 3 המיועד לכיתות ה'-ו' במסגרת התכנית "חינוך פיננסי"

ההתנהלות הכלכלית שלי

 

יש לכם הרבה כסף! תקנו לי!

 

גם לכם יצא לשמוע את המשפט הזה?

 

לפעמים נדמה לילדים שההורים שלהם יכולים לקנות הכל. אצל רובנו זה לא המצב. הכסף שלנו מגיע מעבודה קשה והכמות שלו מוגבלת או מחושבת לצורכי המשפחה.

 

ילדים מבינים די מהר עבור מה הם זקוקים לכסף, אבל קשה להם יותר להבין מה נדרש בשביל להרוויח את הכסף. בדיוק לשם כך פותח השיעור "ההתנהלות הכלכלית שלי".

 

השיעור מיועד לכיתות ה'-ו', ופותח כחלק מהתכנית "חינוך פיננסי", שמטרתה ללמד ילדים התנהלות כלכלית נכונה. זאת באמצעות היכרות עם מושגים מרכזיים מהעולם הפיננסי והקניית כלים להתמודדות עם מצבים שונים שבהם יהיה עליהם לקבל החלטות כלכליות.

 

מערך שיעור זה יאפשר לכם, ההורים, ללמד את הילדים על לקיחת אחריות לגבי הדברים שהם רוצים לעצמם, לסייע להם לזהות מצבים שבהם כבר אין להם צורך בעזרת ההורים וביכולתם לממן את ההוצאות לבד, ולהמחיש להם את ערכה של עבודה קשה ושל השכר בגינה. המסר איתו יצאו הילדים מהשיעור הוא שכסף אינו מטרה בפני עצמה אלא אמצעי להשגת המטרות שלהם.

 

מוכנים? מתחילים. 

 

1. מה מטרת השיעור?

 

מטרת השיעור היא להקנות לתלמידים ידע וכלים להתנהלות כלכלית מיטבית, המבוססת על לקיחת אחריות אישית לגבי הדברים שהם רוצים לקנות לעצמם. זאת באמצעות התנסות בפעילות חווייתית שבמהלכה התלמידים "יעבדו" למען קבלת שכר ויכירו מושגים חשובים כגון שכר, פרנסה, הכנסות והוצאות.

 

שימו לב, מהלך השיעור נועד לעורר דיון והשתתפות בכיתה. אין מנצחים ואין מפסידים, ההתנסות היא שחשובה. 

 

 

 

2. מהם נושאי השיעור?

  • פרנסה
  • הכנסות והוצאות
  • הוצאות קבועות ומשתנות

 

3. למי מיועדת הפעילות?

הפעילות מיועדת עבור תלמידים בכיתות ה'-ו', ומסייעת להם להבין כי הכסף הוא אמצעי להשגת מגוון מטרות ולא מטרה בפני עצמה, באמצעות משחק חווייתי ומתן דוגמאות מחיי היום יום של התלמידים והוריהם. 

 

4. איך תכינו את עצמכם לשיעור?

 

  • הורידו את המצגת והחומרים הנלווים ושמרו אותם אצלכם
  • עברו על מערך השיעור ועל המצגת המצורפים פה בתחתית העמוד. שימו לב להנחיות למורה בתחתית כל שקף
  • הדפיסו עותקים מנספח א', דף העבודה, כמספר התלמידים בכיתה 
  • להצגת המצגת וודאו כי יש בכיתה:
    • מחשב עם חיבור לאינטרנט
    • מקרן
    • רמקולים
    • אפשרות החשכה
  • וודאו כי ברשותכם כל העזרים הנדרשים למשחק המוצג בשקף 7: כפות וביצים קשות
  • המלצה שלנו: סדרו את הכיתה בצורת ח' על מנת לייצר מקום לפעילויות השונות במהלך השיעור ולאפשר דיון מיטבי

 

מומלץ לבצע בבית חזרה על מערך השיעור ולוודא שהכל מובן. 

 

 

 

5. הנחיות להעברת השיעור:

השיעור מלווה במצגת הכוללת הסבר והנחיות מפורטות על כל אחד מהנושאים, כמו גם שאלות מנחות לדיון. כדאי לפעול על פי ההנחיות כדי לשמור על רצף השיעור ועל השתתפות פעילה של התלמידים.

 

6. למיטיבי לכת:

בסוף שיעור זה מופיעה משימת חקר המיועדת לתלמידים לביצוע בבית כהכנה לשיעור בנושא "עבודה כמקור פרנסה עיקרי". המשימה רלוונטית רק אם בכוונתכם להעביר לתלמידים את השיעור. אם לא, אין צורך לתת להם את המשימה.
שימו לב: אם תחליטו לתת את משימת החקר יש להדפיס ממנה עותקים כמספר התלמידים בכיתה.

 

זכרו: אתם מגיעים לשיעור כגורם חינוכי, ולכן חל עליכם איסור להעביר במהלכו תוכן שיווקי או מסחרי. אנא הימנעו מלנקוב בשמות חברות מסחריות ומהעלאת דוגמאות הקשורות בהן. 

 

 

 

בהצלחה!

 

לכלל מערכי השיעור של שכבת ה'-ו' אנא לחצו כאן

הורדת קבצים

  • כיתות ה'-ו' - שיעור 3 - מערך שיעור

    הורידו
  • כיתות ה'-ו' - שיעור 3 - מצגת

    הורידו
  • כיתות ה'-ו' - שיעור 3 - דף עבודה

    הורידו
  • כיתות ה'-ו' - שיעור 3 - משימת חקר

    הורידו