Glossary tooltip block
%title% %summary%Breadcrumbs
Breadcrumb
הפצה
להביא את המוצר הנכון ללקוח הנכון בצורה ראויה ובזמן שהובטח – זה משפט המפתח.
אבל – ברווחיות הגיונית.
העלות הלוגיסטית היא עקב האכילס של פעילות האיקומרס בעיקר במבנה העלויות והתפעול שלה.
אחת הסיבות לכך שלהבדיל מעמלות מכירה של זירות המסחר או עמלות הסליקה, מחיר המשלוח לרוב ייקבע על פי נפח ומרחק של המוצר ובלי קשר לשווי שלו, למשל אם מכרנו שעון גרמין ב 1,200 ₪ עלות השילוח של השעון תהיה זהה לעלות שילוח צמיד שמכרנו ב 20 שקלים.
ישנם מספר עקרונות להתמודדות עם אתגרים אלו:
1. הגדלת הסל – עלות שליח הינה X, לרוב גם במידה והלקוח רכש מוצר אחד או 3 מוצרים שונים. באופן אוטומטי נגדיל משמעותית את הרווח הגולמי ככל שלקוח יגדיל את הסל, לעיתים שווה להעניק ללקוח הנחה משמעותית על מוצר שני/ שלישי – על מנת להגדיל את הסל.
2. באנדלים – במקרים רבים אנחנו מלכתחילה מוכרים את המוצר כ"קיט" – חבילה, מספר מוצרים מחוברים ובכך מגדילים את הסל ועדיין משלמים על "שליחות אחת". למשל לקוחה שהגיעה אלינו לניהול הפעילות באמזון רצתה למכור סבונים ולשלוח דרך מחסני אמזון, במקרה כזה ישנה עלות השליחות של אמזון הנקראת FBA FEES, ערכנו טבלה פשוטה:
ולכן החלטנו על באנדל של חמשה סבונים.
תהליך זה נקרא Last Mile Optimzation - איך הכי מומלץ לנו לבנות את הבאנדל, חשוב מאוד לוודא שאכן השוק רוצה לרכוש כך.
במידה ואנו מוכרים לחו"ל טיפ חשוב הוא להשתמש במחסן קידמי הקרוב לארץ היעד ונועד לקצר לנו עלויות LastMile (אשר הם לרוב היקרות ביותר בשרשרת האספקה), זמני משלוח ללקוח ועלויות החזרה – גם במידה ואנו עדיין מוכרים בהיקפים קטנים.
טיפים לבחירת מחסן קידמי:
1. לוודא שיש לו מערכת IT שנוכל בכל רגע לראות את המלאי העדכני והאמיתי שלנו ולהזין פקודות מלאי.
2. מיקום המחסן – חוף מערבי / מזרחי – מול מיקום הלקוחות שלנו.
3. אינטגרציה – למחסן יש יכולות להתממשק לערוצי הסחר שלנו ובאופן אוטומטי לקבל את ההזמנות ולשלוח אותם.
4. שירות ומקצוענות – תוך כמה זמן המחסן שולח את המוצר ללקוח שלנו? מה אחוז הטעויות שהוא עושה?
שאלות שיש לשאול על שלב ההפצה (לוגיסטיקה)
1. מה זמן משלוח ממוצע אצלנו?
2. מה ההודעות שלקוח מקבל עד שהחבילה מגיע אליו?
3. מה ההעלות הממוצעת שלנו למשלוח?
4. אם אנחנו מוכרים לחו"ל האם בדקנו אפשרות של עבודה עם מחסנים קידמיים?
שאלות שיש לשאול על שלב שירות הלקוחות
1. האם אנחנו מספקים שירות לקוחות לפני מכירה או רק אחרי מכירה?
2. האם אנחנו יוצרים קשר רק עם הלקוחות שהתלוננו או עם כולם?
3. לוודא שאנו שולחים שאלון שביעות רצון מהמשלוח.
4. כמה פניות היו לנו בחודש האחרון?
5. כמה "עולה" לנו כל לקוח בשירות הלקוחות?