Glossary tooltip block
%title% %summary%- 1
- 2
- 3
-
4
אני רק שאלה
תשובות לשאלות גולשים
Breadcrumbs
Breadcrumb
- דף הבית
- לתכנן את העתיד
- להכיר את זכויותינו הפנסיוניות
- מנקים שולחן: לעזוב מקום עבודה מבלי לפספס אף הטבה
- המסמכים שחשוב שתקחו אתכם
המסמכים שחשוב שתקחו אתכם
עזיבת מקום עבודה כרוכה בהתארגנות פיננסית מחודשת. כדי שתוכלו לעשות זאת בצורה חלקה ככל האפשר, יש כמה מסמכים שחשוב לוודא שיהיו לכם.
מכתב פיטורים
אם פוטרתם, המעסיק חייב לתת לכם מכתב פיטורים רשמי, מודפס וחתום על ידי החברה. אם תרצו להגיש תביעה לקבלת דמי אבטלה, תתבקשו להציג את המכתב כהוכחה לכך שפוטרתם, כדי להבטיח את זכאותכם לקבלת דמי אבטלה מיד עם סיום ההעסקה, בכפוף לעמידה ביתר הקריטריונים של המוסד לביטוח לאומי.
בכל מקרה, גם אם התפטרתם, המעסיק חייב למסור לכם מכתב סיום העסקה שיהווה אישור בכתב על תקופת העבודה שלכם. מכתב זה ישמש אתכם בעתיד, למשל בעת פנייה לביטוח לאומי או ללשכת התעסוקה.
דיווח למס הכנסה: טפסים 161 ו-161א
עם הפסקת העבודה, יש לדווח לרשות המסים על כספי הפיצויים שמשולמים לכם. כדאי להתייעץ עם יועץ פנסיוני על מנת להחליט מהי הדרך הנכונה ביותר להתנהל עם הכספים שתקבלו.
איך מדווחים למס הכנסה?
1. ממלאים 2 טפסים:
- המעסיק ימלא טופס 161 שמודיע למס הכנסה על סיום העסקתכם וכולל את משך תקופת ההעסקה, גובה השכר הקובע לחישוב פיצויי הפיטורין ופירוט הכספים שמגיעים לכם.
- עליכם למלא טופס 161א המפרט מה תרצו לעשות עם כספי הפיצויים: למשוך אותם כעת, לא למשוך אותם בשלב זה ולהחליט לגביהם אחרי מקום העבודה הבא או לייעד אותם לצורך תשלום קצבת הפנסיה בגיל פרישה.
2. מעבירים את שני הטפסים, בצירוף 3 תלושי משכורת אחרונים, לפקיד השומה של מס הכנסה באזורכם שיחשב את המס שעליכם לשלם בהתאם לאופן שבו בחרתם להתנהל בנוגע לכספים ששולמו לכם.
3. מעבירים את הנחיות פקיד השומה לתשלום המס לחברת הביטוח / קרן הפנסיה / קופת הגמל המנהלת את החסכונות הפנסיוניים שלכם, להמשך הטיפול בכספים.
מכתב לשחרור כספי החיסכון הפנסיוני וקרן ההשתלמות
עכשיו כשאתם עוזבים, עליכם להעביר לבעלותכם את החסכונות הפנסיוניים וקרן ההשתלמות שלכם, אם קיימת, כדי להסדיר את המשך ההפקדות אליהם מול המעסיק החדש שלכם.
לא עוברים מיד למקום עבודה חדש?
המשך הפקדות כעצמאי ישמר את הזכויות הפנסיוניות שלכם ויבטיח שיהיה לכם כיסוי ביטוחי בתקופה שבין העבודות במקרים של אובדן כושר עבודה או מוות. פנו לחברת הביטוח / קרן הפנסיה בה מנוהלים הכספים ובדקו מה עליכם לעשות לצורך כך.
טופס 106
זהו טופס שמונפק על ידי המעסיק בכל שנה, המסכם את התשלומים והניכויים שבוצעו עבורכם בשנת המס האחרונה. תידרשו למסור את הטופס במקרה שתגישו תביעות לביטוח לאומי או תבקשו החזר מס ממס הכנסה. הטופס מונפק בחודש מרץ. תוכלו לדרוש אותו מהמעסיק גם לאחר עזיבתכם.
אז מה אמרנו שצריך לקחת?
- מכתב פיטורים רשמי, מודפס וחתום בחותמת החברה, אם פוטרתם.
- מכתב סיום העסקה המפרט את תקופת העסקתכם.
- טופס 161 – דיווח למס הכנסה על ידי המעסיק על סיום העסקתכם.
- מכתב לשחרור כספי החיסכון הפנסיוני וקרן ההשתלמות.
- טופס 106 המסכם את התשלומים והניכויים לשנת המס המלאה.